Blog w przedsiębiorstwie – inteligentny blog.

Aby zrozumieć dlaczego blog w przedsiębiorstwie może być narzędziem usprawniającym jego działania, musimy rozróżnić rodzaje wiedzy. Zgodnie z tym co przyjmuje się dzisiaj wyróżniamy dwie szerokie kategorie wiedzy:

  • wiedza skodyfikowana – czyli wiedza usystematyzowana, zapisana, która może być przechowywana i przenoszona w różny sposób, np. w książkach, raportach, patentach czy internecie itd.;
  • wiedza cicha – która ze swej natury jest nierozłącznie związana z ludźmi i jest rezultatem ich talentu, zdolności oraz doświadczeń – jest ona dobrem szczególnego rodzaju dlatego jest trudna do zmierzenia.

Nie musiałem się zbytnio rozpisać aby w prosty i czytelny sposób wyjaśnić i odpowiedzieć na pytania: jak blog, w którym informacje o posiadanej wiedzy mogą wpłynąć na działania przedsiębiorstwa i jednocześnie zachować tę wiedzę na stałe.

Mianowicie wiedza cicha, która jest „nośnikiem innowacji„, zapisana niejako w naszych głowach, „przeniesiona na blog”, staje się wiedzą skodyfikowaną.

Oczywiście wielu przedsiębiorców, pewnie nie widzi w tym żadnego sensu, w takim znaczeniu, że korzystają już z podobnych narzędzi, tyle tylko, że owe narzędzia nazywają się inaczej i nie są darmowe. Co więcej, mi osobiście wydaje się, że na pewno nie są dostępne dla ogółu, tylko utrzymywane są w ścisłej tajemnicy przed osobami z zewnątrz. Nie mam teraz zamiaru wchodzić w to co ma być dostępne dla ogółu, a co nie, ja tylko piszę i zachęcam do możliwości korzystania z blogów  jako takich narzędzi.

Dlaczego blog może nam dopomóc w rozwoju firmy?

Każdy z nas posiada jakąś wiedzę i z reguły jest to wiedza cicha. Ja pisząc bloga obrazuje to, jak można przenosić wiedzę cichą na wiedzę skodyfikowaną. Ponieważ informacje, które mam w głowie są nieuporządkowane, w blogu nabierają one całkiem innego znaczenia, stają się mierzalne i dużo łatwiej dostępne. Dodatkowo w przedsiębiorstwie gdzie pracujemy w zespole, każdy z pracowników może mieć bezpośredni dostęp do naszego bloga i po dokonaniu wpisu, osoba go komentująca może szybko wprowadzić niezbędne korekty lub zauważone błędy.

2 Responses to “Blog w przedsiębiorstwie – inteligentny blog.”


  1. 1 Pawel Bzowy Grudzień 3, 2008 o 8:31 am

    witaj, bardzo mnie ucieszyło, że piszesz o KM (knowledge management) – zajmuję się ta tematyką już od 200 roku i chętnie wspomogę Cię jeśli wiążesz z tym swoje plany.

    Nie można jednak arbitralnie stwierdzić, że cyt.”Mianowicie wiedza cicha, która jest “nośnikiem innowacji“, zapisana niejako w naszych głowach, “przeniesiona na blog”, staje się wiedzą skodyfikowaną(…)” – ponieważ to co napisałeś jest tylko metodą publikacji pewnych spostrzeżeń i informacji. Zanim ta informacja stanie się wiedzą w sensie o jakim piszesz (Nonaka , Takuechi, Kazimierz Perechuda) musi przebrnąc cykl koła procesu. Jednak nie martw się, większość myli zarządzanie wiedzą z zarządzaniem treścią, informacją, spostrzeżeniem, komentarzem, itp. Dodatkowo opisywany blog firmowy spełnia reguły sharing information point. Jeśli masz możliwość opisania jakie mechanizmy wewnętrzne porządkują treści implicit knowledge i explicit knolwedge – to może coś z tego będzie. Mam nadzieję, że pozostaniemy w kontakcie! pozdrawiam Paweł Bzowy (skype: kikeno)

  2. 2 ebiznessalesman Grudzień 3, 2008 o 9:36 am

    Mój cytat: „Mianowice wiedza cicha, która jest „nośnikiem innowacji”, zapisana niejako w naszych głowach, „przeniesiona na blog”, staje się wiedzą skodyfikowaną(…)” – miał stanowić, jak zresztą słusznie to zauważyłeś, spostrzeżenie i w pewnym stopniu zachętę dla przedsiębiorców do wykorzystania takiej metody gromadzenia wiedzy.

    Jeśli chodzi natomiast o „cykl koła procesu” to wydaje mi się, że miałeś na myśli coś takiego:

    „Podstawową jednostką informacji są dane. Zbiór informacji, który jest ustrukturalizowany i interpretowany jest wiedzą. Natomiast umiejętności używania, modyfikowania i tworzenia wiedzy to mądrość.”

    dane —-> informacje —-> wiedza —-> mądrość

    Nie wspominałem o tym, może błędnie, ponieważ chciałem w jak najprostszy sposób zobrazować o co mi chodzi, mówiąc o wykorzystaniu blogów jako narzędzi w pracy.

    Z kolei mechanizmy wewnętrzne, które porządkują wiedzę cichą i skodyfikowaną mogą stanowić kolejną notkę z cyklu Blog w przedsiębiorstwie – inteligentny blog.


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s





%d bloggers like this: