Blog w przedsiębiorstwie – inteligentny blog.

Blog w przedsiębiorstwie może stać się skutecznym narzędziem służącym do zwiększenia potencjału firmy. I teraz musiało by paść pytanie – Dlaczego tak mało polskich firm, w sposób profesjonalny (bodajże 26!), wykorzystuje ten darmowy środek dostępu do informacji oraz jej bezpośredniego przekazu praktycznie do każdego pracownika bądź, jeśli zajdzie taka potrzeba, niezliczonej rzeszy odbiorców? W dodatku informacji, która może być bez przeszkód i w każdym momencie aktualizowana.

Po moim krótkim wstępie zaraz zadałem pytanie dotyczące wykorzystania blogów jako nośnika informacji w polskim przedsiębiorstwie. Nie bez powodu oczywiście odwołałem się do polskiego przedsiębiorstwa i nie bez powodu napisałem we wstępnie, że blog może zwiększyć potencjał firmy.

Chciałbym jeszcze tylko dodać, że jako socjolog, poruszę również kwestię dotyczącą pewnych aspektów psychospołecznych.

W wielu przedsiębiorstwach powoływane są specjalne osoby zajmujące się zarządzaniem wiedzą, którym głównym zadaniem jest tworzenie takich warunków w firmie, aby do wiedzy można było dotrzeć oraz aby wiedza w organizacji była domeną poszczególnych jednostek. Jeśli organizacja dobrze zarządza wiedzą, to żaden z pracowników nie ma „monopolu” na wiedzę tzn. można go zastąpić bez znacznego spadku efektywności działania przedsiębiorstwa. Jednocześnie nowy pracownik może szybko zdobyć wiedzę potrzebną do wykonywania swojej specjalności. Tego typu proces zachodzi obecnie w dużych firmach konsultingowych. Zarządzanie wiedzą może dotyczyć zarządzania informacją lub zarządzania ludźmi. Zarządzaniem wiedzą może się zajmować organizacja jako całość albo poszczególne osoby.

Dlaczego zatem Blog miałby pomagać w rozwijaniu takiego modelu przedsiębiorstwa? Na to pytanie jest właściwie kilka odpowiedzi.

Jako, że wiedza w ostatnich latach stała się zasobem, który buduje wartość firmy oraz skraca przebieg informacji poprzez właściwe jej ukierunkowanie, możemy stwierdzić, iż aby taka zależność mogła zajść wiedza musi być w odpowiedni sposób gromadzona i „przechowywana”. Blog wydaje się być idealnym narzędziem do wykorzystania go w takim celu. Jakie są główne zalety bloga prowadzonego online.

  1. Przede wszystkim dostępny jest za darmo.
  2. Jego obsługa jest intuicyjnie prosta.
  3. Jest wygodny w prowadzeniu.
  4. Informacje i aktualizacje dostępne są natychmiastowo.
  5. Notatki wpisywane są językiem potocznym, który jest szybciej i bardziej przyswajalny.
  6. Może, ale i nie musi, być dostępny tylko dla wybranej grupy docelowej.
  7. Jego wielkość jest praktycznie nieograniczona.
  8. Dzięki możliwości komentowania można usłyszeć zdanie innych na dany temat.
  9. Ponieważ blog jest swobodnym narzędziem często bywa bardzo konstruktywny.
  10. Możemy lepiej zrozumieć zjawiska zachodzące w firmie i sprawić by nasze usługi czy produkty stały się bardziej przyjazne dla odbiorców, co znacząco wpływa na późniejszą sprzedaż.

Powróćmy zatem do pytania: dlaczego w Polsce nie piszemy blogów? Wydaje mi się, że jest to spowodowane czasem, który musielibyśmy poświęcić na jego pisanie. Polskie przedsiębiorstwa działają w oparciu o metodę maksymalnego wykorzystania pracownika za minimum włożonych w niego pieniędzy. Tak, tak, proszę w tym miejscu nie komentować tego co napisałem, że to wcale nie prawda i że w Polsce ludzie zarabiają całkiem sporo. To jest prawda, jednak mi chodzi o coś innego. Dlaczego np. jakiś budowlaniec nie mógłby prowadzić swojego bloga, w którym za pewne niejeden z nas wyszukałby przydatnych i interesujących informacji. Ponieważ gdy wraca do domu jest wyczerpany i nie ma ochoty na pisanie bloga gdyż nie widzi w tym żadnego sensu, ani pożytku dla niego.

W czymś podobnym spotkałem się jak byłem na praktykach w Urzędzie Miasta Rybnika. W pracy wszyscy byli chętni do wszystkiego, każdy pracował zgodnie z normami ISO, jednak z godziną, która obwieszczała nadejście końca dnia pracy, każdy zapominał o istnieniu UM w Rybniku. Więc dlaczego nasze piękne miasto nie ma swojego bloga, który na pewno jeszcze bardziej wpłynął by na jego popularność? Brak czasu? Lenistwo? A może..

Kolejną sprawą jest zwykły brak aprobaty dla metod wykorzystujących narzędzia informatyczne. Oczywiście każde przedsiębiorstwo ma swoją stronę www jest ciągle aktualizowana, mamy dostęp do produktów itd. Jednak blogi, prowadzone przez pracowników oferują najnowsze pomysły w zarysie, ciekawe spostrzeżenia, konkluzje, pokazują firmę od strony jej życia wewnętrznego. Dziś w czasach personalizowania wszystkiego taki kontakt z klientem wydaje się być czymś oczywistym. Dla przykładu pokażę wam dwie firmy zajmujące się web hostingiem jedna z Polski i jej odpowiednik na zachodzie.

Oto strona polskiej firmy:

domeny-blogOto strona zachodniego odpowiednika:

domeny-blog-2

Bolesna prawda jednak ja żadnej „Ameryki” nie odkryłem. Tak właśnie wygląda to w Polsce. I nie raz zastanawiałem się jak można by ów fakt zmienić. To jednak temat na inną notatkę.

Dodatkowych informacji odnośnie definiowania zarządzania wiedzą odnośnie wykorzystania w tym celu informacji zawartych w blogu znajdziecie w notatce Definiowanie zarządzania wiedzą.

Temat blog w przedsiębiorstwie – inteligentny blog, będzie przeze mnie kontynuowany.

2 Responses to “Blog w przedsiębiorstwie – inteligentny blog.”


  1. 1 Pawel Bzowy Grudzień 3, 2008 o 8:43 am

    ciekawy temat, jednak może warto zadać pytanie: czy blog pracownika firmy powinien być podpięty pod stronę firmową?
    Jakie widzisz tego zalety?
    Jakie są tego wady?
    Czy można identyfikować prywatne myśli pracownika z oficjalną strategią firmy?
    Jak się do tego powyżej ma corporate governance?

  2. 2 ebiznessalesman Grudzień 3, 2008 o 11:18 am

    Na tak postawione pytanie musiałbym odpowiedzieć, że głównie zależy to od charakteru firmy, która zdecydowała by się na takie rozwiązanie.

    Zaletą według mnie jest bliższy kontakt pracowników z klientami. Blog mógłby zawierać ciekawostki dotyczące firmy, jak chodź by notka z wycieczki pracowników danej firmy do innego zakładu w celu wymiany zdań, podglądu stosowanych technologii itp. Z kolei wadą jest to, że wpisy musiały by być dość często aktualizowane aby blog w ogóle miał sens, a to wymaga dodatkowego czasu i zaangażowania ze strony pracowników.
    Tak na marginesie, ciekawe kiedy ktoś wynajdzie coś takiego jak outsourcing blogowy😉

    W dobrze zarządzanym i innowacyjnym przedsiębiorstwie prywatne myśli pracowników czasami mogą stanowić klucz do bardzo wielkiego sukcesu, że nie wspomnę chociażby o Google.

    Ład korporacyjny to także sprawa odnosząca się do charakteru firmy.


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s





%d bloggers like this: