Online marketing. Cz.1.

Oto kontynuacja mojego pierwszego wpisu na temat online marketingu.

Zarządzanie bazą danych klienta.

  • Kompilacja danych klientów

Tutaj można wykorzystać dotychczasowe informacje zgromadzone o klientach, nie ważne czy są to dane gromadzone w komputerach, czy manualnie. Przy okazji można sprawdzić aktualność tych danych, przed ich kompilowaniem.

Konta systemów mogą, a właściwie to powinny, zawierać takie dane jak m.in.:

  1. Faktury;
  2. Listy;
  3. Listę aktualnych klientów.

Powinno się rozważyć jakie informacje będą nam najbardziej przydatne. Mogą to być:

  1. Informacje kontaktowe: adres, nr telefonu, faksu, dane osoby kontaktowej.
  2. Historię dotychczasowych zakupów. Lista produktów, które im najbardziej odpowiadały.
  3. Historia skarg.
  4. Historia zakupów, czy płatności były dokonywane na czas, jak rentowny jest klient, czy warto z nim nadal współpracować.

W sumie te dane powinny pokazać Ci twoich najlepszych i najgorszych klientów oraz co kupowali oni od Ciebie.

Następnym etapem jest podjęcie decyzji o odpowiedniej strukturze danych.

Jeżeli np. zaopatrzysz rynek biznesowy, powinieneś mieć wiedzę na temat tego w jakich sektorach działają twoi klienci, czy działają w sektorze publicznym, czy państwowym ilu ludzi zatrudniają, jakie jest ich rozmieszczenie. W jakie sposób składają zamówienia, jaka jest ich ilość, czy są to małe, a może duże zamówienia, jaka jest ich częstotliwość?

Jeśli sprzedajesz produkty konsumentom powinieneś skompilować informacje o wieku grupy docelowej, zachowania podczas zakupu przez nich towarów. Należy też zwrócić uwagę na ich przywiązanie do marki, lojalność wobec firmy. Oczywiście podział na płeć kupujących, zawód oraz zbliżony dochód.

Przy kompilowaniu tych informacji zbadaj o to i sprawdź czy dochowujesz w pełni zasad o ochronie danych osobowych oraz czy spełniasz wszystkie wymogi prawne.

  • Opracowanie baz danych klienta

Dobrze opracowana baza danych będzie zawierać dane o potencjalnych przyszłych i obecnych klientach. Zaś ci, którzy pytali o twoją firmę powinni być zapamiętani aby mieć do nich dostęp w przyszłości.

Musimy pamiętać, że nie wszyscy klienci mają takie same potrzeby. Ich profile muszą być zgodne z ich wymaganiami. W ten prosty sposób można bardzo dobrze zorientować się czego twój klient tak na prawdę potrzebuje, a co ty możesz mu zaoferować. Po ustaleniu profilu należy rozważyć dodatkowe możliwości sprzedaży produktów.

  • Utrzymanie aktualności bazy danych

Zasady utrzymania aktualności baz danych w komputerze mają zasadnicze znaczenie dla skuteczniego zarządzania relacjami z klientami. Dobrym pomysłem jest zatem „czyszczenie” tych baz regularnie.

Niedokładność danych jest nie tylko stratą pieniędzy ale również może mieć zly wpływ na wizerunek firmy poprzez: błędne adresowanie, duplikowanie wiadomości, personalizację błędów. Niewystarczające dane zmniejszają zdolność do dotarcie do właściwego klienta. Zaawansowane, nazwijmy to „taggowanie” danych, zapewnia możliwie najwyższe standardy dokładności i spójności danych.

Przyjmując takie metody możesz:

– zwiększyć efektywność przedsiębiorstwa,

– zapewnić zgodność z zobowiązaniami prawnymi,

– poprawić skuteczność kampanii.

Jeśli prowadzisz rejestr zmian rozważyć automatyzację aktualizacji systemu bądź integrację z innymi systemami. Utrzymywanie aktualnych danych o klientach, tych obecnych jak i potencjalnych, pomoże ci w zmniejszeniu kosztów na marketing, poprawi jakość odpowiedzi, zwiększy precyzyjność komunikacji telefonicznej, faksowej czy e-mail.

0 Responses to “Online marketing. Cz.1.”



  1. Dodaj komentarz

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s





%d bloggers like this: