Internet w 10 trendach pisany.

Żyjemy w dobie Internetu określanego mianem Web 2.0. Cechy szczególne tej fazy obejmują takie pola jak zaawansowane wyszukiwarki, serwisy społecznościowe, media online (muzyka, wideo), RSS, API i wiele więcej. Obecnie z sieci korzystamy głównie za pośrednictwem komputerów ale zaczynamy coraz częściej dostrzegać potencjał jaki niosą za sobą urządzenia mobilne takie jak iPhone, a właściwie można powiedzieć, że już znamy ich możliwości. Nie można również pominąć multimedialnych urządzeń telewizyjnych takich jak XBOX 360.

Czegóż możemy się więc spodziewać w ciągu najbliższych 10 lat w Internecie? Aktywność online może być czymś w rodzaju zmiksowanej obecności online w podróży, podczas zakupów, np. płacąc poprzez telefon komórkowy za usługi czy produkty. Może być też tak, że obecność online oznaczać będzie tyle co korzystanie z technologii, które nie są nam jeszcze dziś znane.

Mając to wszystko na uwadze można określić iż trendy te będą wyglądały mniej więcej tak.

1. Semantyczna sieć.

Chodzi o to aby uczynić sieć bardziej inteligentną, aby komputery zajęły się analizą treści wymiany „sugesti” pomiędzy ludźmi, a komputerami. Projektowanie baz danych sieci, w celu ponownego wykorzystania ich w przyszłości. Ma to na celu umożliwienie komputerom rozumienia rzeczy, tak aby byly zdolne do rozwiązywania optymalnych problemów semantycznych.

2. Sztuczna inteligencja.

To prawdopodobnie ostatnia z wielkich „The Next Big Thing” w historii informatyki. Stworzenie komputera, który byłby w stanie komunikować się z ludźmi i sam myśleć. Sztuczna inteligencja wywodzi się z sieci semantycznej, gdyż najpierw musimy „nauczyć” komputery jak myśleć. Nie będę może w tym momencie mówił o stronie technologicznej bo jest to tak skomplikowane, że większość z Nas i tak nigdy nie zrozumie mechanizmów działania takiej „maszyny”. Istota jest taka, że my ludzie potrafimy rozpoznać czyjąś twarz albo np. każdy z nas potrafi podejść uczuciowo do muzyki, potrafimy też liczyć i tu dochodzimy do sedna, gdyż liczenie i przetwarzanie danych to właśnie zadanie dla komputerów dodajmy do tego jeszcze twórczość i potencjał wyobraźni i mamy super maszynkę, super szybko liczącą i super szybko myślącą. P.s. Jednak nie sądzę abyśmy w najbliższych 10 latach osiągnęli aż tak wysoki poziom zaawansowania, chociaż faktów nie można uprzedzać, to uważam, że jesteśmy przynajmniej osiągnąć punkt nr.1 na liście.

3. Światy wirtualne.

Second Life, czy Gaia to tylko, niektóre z przykładów. I nie chodzi tu tylko o to sam świat wirtualny, ale chodzi o to aby uczynić nasze życie bardziej wirtualnym. Z jednej strony powstają światy wirtualne takie jak Second Life, a z drugiej strony sami komentujemy naszą Planetę za pośrednictwem takich technologii jak Google Earth.

4. Mobile technology.

„Zabawki” takie jak iPhone wprowadzają dużo hałasu w branży. Mobilna technologia będzie jedną z tych, która będzie rozwijała się najszybciej. Stale towarzyszyć będą jej internet oraz spersonalizowane usługi takie jak te, które np. już znamy czyli pozycjonowanie na mapach, personal shopping via mobile, dostęp do poczty itp. Mobile marketing to interes na wielką, wręcz niespotykaną, dotąd skalę. Nikt, kto zajmuje się marketingiem, nie może nie zauważyć, że dzięki temu ma dostęp praktycznie do każdego z Nas. Nie bez powodu firmy jak Google czy Yahoo są zainteresowane wprowadzaniem swoich produktów w tej branży. Ot chociażby Android od Google.

5. Attention Economy.

To rynek, na którym klienci wyrażają zgodę na otrzymywanie usług w zamian za poświęcenie im uwagi. Przykłady obejmują spersonalizowane wiadomości, informacje, wyszukiwania oraz rzeczy rekomendowane do zakupu. Chodzi tu głównie o to aby konsument miał prawo wyboru jak i czas do namysłu, czemu poświęcić więcej czasu. Uwaga skierowana w pewną grupę produktów będzie stwarzać więcej możliwości dla sprzedających, którzy będą mogli lepiej odpowiedzieć na nasze potrzeby.

6. Strony internetowe służące jako strony usługowe.

Ten aspekt obserwujemy już dziś oczywiście na dużo mniejszą skalę niż tak, która czeka nas w najbliższych 2 może 3 latach. Transformacja może nastąpić w dwojaki sposób. Niektóre strony np. Amazon, del.icio.us czy Flickr, będą oferowały swoje informacje za pośrednictwem API. Inne z kolei, takie jak Yahoo będą udostępniać swoje informacje za pośrednictwem mushups. Do tego dodać rozwój widżetów i „zmierzamy w stronę Web 3.0”.

7. Online wideo/Internet Tv.

Nawet nie ma co komentować. Youtuba zna każdy. Może nie wszyscy go lubią czy doceniają, ale taka jest przyszłość. Telewizja internetowa, kanały online wideo to wulkan, który już dawno wybuchł.

8. RIA – Rich Internet Application

9. Internet dostępny dla każdego.

Nie ma się co czarować – Internet, np. w USA, a Internet w Polsce to dwa różne światy. Stany Zjednoczone to największy rynek zbytu jeśli chodzi o użytkowanie sieci. 80% ludzi w Stanach regularnie dokonuje zakupów online. Dla 50% strony Web 2.0 to codzienność, a w Polsce np. nie jeden nie wie co to w ogóle jest blog i do czego może służyć. Rozwój sieci na świecie i swobodny dostęp dla każdego to jeden z podstawowych kierunków, w których trzeba zmierzać.

10. Personalizacja, personalizacja i jeszcze raz personalizacja.

iGoogle, lastfm czy strona domowa Yahoo. To tylko niektóre z przykładów możliwości jakie niesie ze sobą personalizacja usług. Oczywiście jest to wierzchołek góry, który w najbliższych latach będzie się coraz bardziej wynurzał. Wszystkie kampanie promocyjne nastawione są centralnie w „zachciankę” klienta. Nie ma tu mowy o żadnym zbiegu okoliczności. To fakt, który wywnioskowany został na podstawie obserwacji użytkowników i dostarczanych przez nich informacji. Nie tak dawno temu czytałem artykuł, w którym był opisany sklep z półkami zintegrowanymi z telefonami komórkowymi. Miało to na celu wyszukiwanie produktów, które są nam niezbędne i które zapewnią nam zdrową żywność. Wszystko w celu jak najlepszego zadbania o klienta i zrozumieniu jego osobistych potrzeb jak i ich zaspokojenia.

Wniosek/pytanie: tylko jedno nasuwa mi się na myśl – czy będziemy w stanie przyzwyczaić się do tej całej spersonalizowanej integracji z komputerami? Odpowiedź: A czy do tej pory nie udało nam się do czegoś nie przyzwyczaić?

0 Responses to “Internet w 10 trendach pisany.”



  1. Dodaj komentarz

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s





%d bloggers like this: